zaterdag 7 december 2013

Top 2000 2013

De zelfmoordenaar
Guus Meeuwis nr: 218
“Geef mij nu je angst”

Piet Paaltjes pseudoniem voor François Haverschmidt, predikant en dichter.
In de bundel “Snikken en Grimlachjes” bestreed hij zijn neiging tot depressiviteit door het sentimentalisme in zijn gedichten belachelijk te maken. Na het overlijden van zijn vrouw werd Haverschmidt dermate depressief dat hij een einde aan zijn leven maakte. http://nl.wikipedia.org/wiki/Piet_Paaltjens

Eerlijk gezegd kan ik de humor van dit gedicht niet inzien.
Sinds het bericht in de krant heeft gestaan dat je tien jaar dood in je huis kunt liggen zou het mij niet verbazen dat je een jaar in een dicht bos kunt hangen. De eenzaamheid ten top.
In mijn werk als psychiatrisch verpleegkundige heb ik het nodige gezien en gehoord.
Hoe diep een doodswens kan zitten en hoe verdrietig het kan zijn als een poging tot zelfmoord mislukt. 
De geestelijke en soms lichamelijke verminking die dat kan opleveren en waar je dan verder mee moet leven. Dat is keihard werken, voor sommigen is dat niet op te brengen.

2 opmerkingen:

  1. ja, in die zin is het een heel cynisch gedicht

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelfs ik vind het niks, terwijl het toch een soort meligheid is waar ik me ook wel eens aan bezondig. Maar dat hij later zichzelf ophing vind ik wel een verzachtende, erg verzachtende, omstandigheid.

    BeantwoordenVerwijderen