woensdag 15 januari 2014

De edele minne

Bij deze schrijfveer raak ik verstrikt in de figuur Hadewijch van Antwerpen een dichteres uit de 13eeuw. Hadewijch?  Hoe kom je daar nou op?
Via Google natuurlijk. Tik edele minne in en je komt uit bij Hadewijch. Ondanks het feit dat er weinig over haar bekend is en geen originele geschriften van haar hand bewaard zijn gebleven kun je de wereld aan informatie over haar vinden. http://www.hadewijch.net/leven/
Menig onderzoeker heeft zich beziggehouden met Hadewijch, men dicht haar van alles toe, maar niets lijkt zeker. Ik vind het knap om over een figuur waar zo weinig van bekend is, zo diepgaand te schrijven.
Volgens mij is dat edele minne.

2 opmerkingen:

  1. Ik weet niet beter of het is een mistica. Die schreven hun ervaringen vaker in gedichten op. In de bieb van de Theosofische vereniging hebben we geloof ik wel een of meerdere boeken van of over haar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Elly, op Wikipedia wordt Hadewijch ook als mystica omschreven.

      Verwijderen