maandag 20 januari 2014

Meditatieoefening

Als ik ’s morgens uit bed kom, is het brein eerder op gang dan mijn stramme ledematen.
Ik parkeer mezelf in de infrarood sauna waar de weldadige warmte, lijf en leden tot soepelheid brengt. Het brein doet er lustig aan mee. Eerst buitelen de gedachten nog over elkaar heen. Hoe de dag in te vullen? Doe ik iets aan het huishouden, lees ik een boek uit. Zal ik vandaag wel schrijven en wat zal dan het onderwerp zijn? Naarmate ik meer opwarm wordt het in de bovenkamer steeds rustiger. Nadat ik de oefeningen, die ik zittend kan doen, heb afgewerkt rest me schemerdonker, stilte en warmte.
Mijn brein lijkt uit te gaan. Is dat nu een meditatieoefening?
Soms zak ik zo diep weg dat ik schrik van het piepende geluid dat aangeeft dat de saunatijd om is en er afgekoeld moet worden.
Liggend uitdampen, nog wat met armen en benen bewegen, douchen en ik ben de dag goed begonnen.
Als ik ook nog een schrijfonderwerp heb of weet hoe ik de schrijfveer zal uitwerken, kan die dag niet meer stuk.

4 opmerkingen: