donderdag 2 januari 2014

Wintercircus

Hooggeëerd publiek “Komt dat zien, komt dat zien”
Ik ben hier neergezet als tijdelijke reclamezuil voor het wintercircus.
Letterlijk en figuurlijk tijdelijk. Want een sneeuwpop is geen lang leven beschoren.
Het weiland achter mij is nog leeg, maar morgen staat daar de gekleurde tent en lopen de beesten binnen de omheining die speciaal daarvoor wordt gemaakt.
Julio de trapezemedewerker en Pizzicato de muzikale clown hebben mij opgetrokken en Julio leek het ludiek mij op mijn kop te zetten. Het past geheel bij de act die hij moet uitvoeren.
Hij hangt tijdens de voorstelling in zijn strakke glitterpakje ondersteboven aan de rekstok in de nok van de circustent.
Pizzicato hoopt dat ik de aandacht van het publiek zal afleiden van al die zielige beesten die in de kou moeten staan. Er gaat bij het wintercircus geen voorstelling voorbij zonder protestacties van de plaatselijke dierenvereniging. Dat vooral de kamelen de kou moeten trotseren vinden de actievoerders schande. Die beesten horen in de hitte van de woestijn en niet in de vrieskou. De meeste schreeuwers willen alle dieren uit het circus zien verdwijnen. Nou dan kan die branche wel opdoeken want zeg nou zelf wat is een circus zonder dieren.
Dat ik hier voor joker sta, daar maakt niemand zich druk om. Sterker nog als straks het smeltwater in mijn ogen loop haalt iedereen opgelucht adem. “Heerlijk de winter is voorbij.” Als het circus dan Paascircus wordt kunnen Julio en Pizzicato de Paashaas op zijn kop zetten. Wedden dat de vereniging voor de bescherming van de haas hier dan zijn tenten komt opslaan. Dat kan natuurlijk niet, de Paashaas te kijk zetten. Ook nog eens zonde van de eieren die dan uit het mandje rollen.
Nu het nog kan… “Komt dat zien, komt dat zien”
Niemand die straks om mij treurt.

foto internet

4 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven. Waar heb je die ludieke sneeuwpop opgeduikeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marja, ik kreeg het plaatje via de schrijfcursus. Staat op internet.
    Als je intikt "sneeuwpop ondersteboven" duikelt hij vanzelf op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het gelezen ...leuk gedaan hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben meer van de foto's hahaha. Geweldig!

    He hebt er een leuk verhaal bij bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen