vrijdag 21 maart 2014

WE-300

http://platoonline.wordpress.com/
Thema Manipuleren.
In het stuk van 300 woorden komt dit woord niet voor

EEN MAATJE MEER

Susan stapt uit de kleedkamer en gaat voor de spiegel staan die, wat betreft lichtinval, voordelig is opgehangen. Wat ze ziet stemt haar niet tevreden, het jurkje wat ze heeft gekozen is minstens één maat te klein.
Achter haar duikt een jonge verkoopster op die kirrend in alle toonaarden het felgroene jurkje bejubelt. “Wat staat u die kleur prachtig mevrouw, het haalt uw teint helemaal op. Dit groen is de kleur voor deze zomer. Het zit u als gegoten.”
Die laatste zin is een pertinente leugen. Susan ziet de oneffenheden van haar lijf op diverse plekken uitpuilen. Ze draait opzij en probeert haar buik wat in te trekken. De spiegel zegt dat het niet echt helpt. “Ik zou toch liever een maatje groter willen passen.”
De verkoopster gaat de winkel in, maar komt onverrichter zake terug.
In de bewuste groene kleur is een grotere maat jurk niet in voorraad.
“Met een goede foundation is het probleem met die rimpelingen wel op te lossen.” denkt ze.
“U bedoelt zo’n harnas waarin je amper kunt ademhalen?”
“Oh dat valt reuze mee hoor, daar raak je snel aan gewend.”
“Aan dat niet ademhalen?” vraagt Susan met ergernis in haar stem.
“Mevrouw we hebben ze in de winkel, u zou het kunnen proberen om het resultaat te zien.”
In gedachten ziet Susan een superslank model in een vleeskleurige body staan, zo’n wezen waar geen vetribbel aan te vinden is en een keurslijf dus niet nodig heeft.
Ja, ze is daar gek en laat zich door deze gedreven verkoopster daden opdringen die ze helemaal niet wil. Daarbij, Jules zal zich gek lachen als ze met een dergelijk kledingstuk thuiskomt.
Vrijademend verlaat Susan de winkel en loopt, halverwege de winkelstraat, binnen bij haar favoriete leverancier Peter. Hij is altijd eerlijk in zijn oordeel.

18 opmerkingen:

  1. Leuke WE. Ze heeft groot gelijk. Ik zou me ook niet in zo'n geval laten persen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het moet verschrikkelijk zijn als je door de jurk je eigen oneffenheden moet aanschouwen. Domme, manipulerende verkoopster, zelf een vrouw nota bene. Heeft teveel marketing op school gehad en het ook niet goed begrepen.
    Goed dat ze wegging. Bij Peter zal ze vast beter slagen.

    Goed aangeklede WE, Ferrara.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat corrigerende ondergoed, daar snap ik dus echt niets van. Leuke invulling van de WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nou inderdaad, wat goed dat ze is weggelopen... n=en verder sluit ik me bij Mrs.T. aan.... ik weiger dat spul te kopen, laat staan te dragen.... \Men kijkt me maar voorbij als mijn uiterlijk hen niet aanstaat, de ruimte om me heen is immers groter dan de ruimte die ik inneem ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja er moet wat verkocht nietwaar?
    Jammer dat het volgens mij vaak zo gaat in de winkels
    Een echte goede WE_300 manipulatie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, een beroep doen op iemands ijdelheid als verkooptruc, die verkoopster zal wel zo'n jong hitje met anorexia-neigingen zijn geweest...
    Hoe noem je overigens een vrouwelijke "gladjakker"?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goed woord ervoor Ferrr die ga ik invoeren hahahah

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. WE staat voor word-exact. 300 woorden over een vastgesteld thema/woord wat je in je verhaal niet mag gebruiken.

      Verwijderen
  8. Ach, dan maar geen modieuze groene jurk. Zwart kleedt trouwens beter af ;-)
    Leuke WE, goed geschreven. Met plezier gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Allen dank voor het lezen en de aardige reacties. Ik was vergeten te melden dat het een fictief verhaal is. Mij zul je nooit in zo'n harnas zien en ook niet in een knalgroen jurkje. Peter bestaat wel, ik koop graag bij hem. Hij weet wat ik heb te verbergen en hoe ik dat het beste kan doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke WE en slechte verkoopster! Wacht maar tot ze zelf wat oneffenheden heeft. Dan zal ze jankend van narigheid in zo'n harnas rondkruipen en terugdenken aan al die arme vrouwen die ze zo'n ding heeft aangesmeerd. Net goed! :-D :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. leuk verhaal! ik denk dat menige vrouw het wel herkent. wie is al eens niet thuis gekomen met zo'n 'ja, het past u als gegoten' kledingstuk ;-) haha.
    fijn dat je genoten hebt in Toscane!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met een glimlach heb ik je WE gelezen. Een enkele keer overkomt het mij ook dat ik iets koop, goedgekeurd door de verkoopster, doch achteraf niet echt je van het.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Erg die verkoopsters en prachtig weergegeven in deze WE :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Blijkbaar ben ik je vergeten te bezoeken deze ronde...
    Leuke WE, ja die verkoopsters kunnen liegen dat het gedrukt staat. Ach soms kun je wel eens overstag gaan, maar zo'n eng strak ding zou ik ook nooit kopen hoor! Houd je maar lekker bij je vaste winkel :-).

    BeantwoordenVerwijderen