vrijdag 25 april 2014

WE-300

http://platoonline.wordpress.com/
Thema: Twisten
In het stuk van 300 woorden komt dit woord niet voor.

Plezier voor twee

Josje en Wim hebben al jaren dansles. Wim is een geboren leider en Josje is min of meer uit hetzelfde hout gesneden. Twee kapiteins op het schip levert koersverwarring op en leidt thuis nog wel eens tot een woordenwisseling. Tijdens het dansen echter, laat Josje zich graag door haar charmante echtgenoot langs de lange variaties van de Engelse Wals loodsen.
In de tango spat de sexy uitstraling ervan af en bij de zwierigheid die de Weense Wals vraagt, ziet Josje menig jaloerse blik van de vrouwelijke medecursisten.
In het voorbijgaan horen ze vaak gekibbel van de andere dansparen die elkaar op de tenen staan. Daar hebben Josje en Wim in de dansschool geen last van.
Alleen Josje, vreest bij de Quick Step het commando ‘Changer’ Alle vrouwen hopen dat ze in de armen van Wim belanden, maar het kan er per les maar eentje zijn.
Voor Josje is de partnerwisseling een ramp. Argumenteren over houding en voetenwerk doe je niet met een partner die je niet goed kent. Overnemen van de leiding wordt niet gepikt, daarbij ziet de dansleraar bijna alles. Hij duikt er meteen op.

Op bruiloften en feesten waar gedanst mag worden oogsten Josje en Wim veel succes bij de oudere feestgangers. De jeugd vindt dat ouderwetse stijldansen maar niks en stort zich op salsa en andere snelle dansen. Josje en Wim maken zich vlug uit de voeten als de feestband dit soort muziek inzet. Aan de rand van de dansvloer bekijken ze de jongelui die op hun beurt bewondering afdwingen.
Josje komt pas weer in de benen bij muziek uit de jaren 60, liefst het genre van Chubby Checker. Ze moet wel alleen de vloer op. Wim waagt zijn bejaarde heupen en knieƫn niet meer aan de rock and roll. Er zijn grenzen.

19 opmerkingen:

  1. Nou wat zei ik je?! Helemaal goed!

    Ja...het verschil in dansen is mij ook altijd opgevallen. Eigenlijk vond ik het altijd wel jammer dat op bruiloften, ver na de onze, stijldansen niet meer toegepast werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om tr lezen. Er zit altijd 'vaart' in jouw verhalen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle bewondering voor Wim en Josje. Als niet-danser moet ik dat wel hebben. Echt, ik kan er helemaal niets van. Nooit gekund en nooit het idee gehad dat ik iets miste. Brrrr.
    Leuk WE, Ferrara.

    Vraagje. zou je de link een volgende keer in het opdrachtblogje willen vermelden. Hij staat nu bij mijn Twistverhaal zoals je reactie over mijn twistverhaal op zijn beurt weer in het opdrachtblogje terechtkwam :-)
    Dat stukje heb ik verplaatst en ik zal je link nu ook even op de goede plek zetten.

    Bedankt voor je leuke bijdrage trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp dat ik de boel behoorlijk door elkaar heb gegooid.
      Volgende keer beter.

      Verwijderen
    2. Was niet erg hoor. En je bijdrage was erg mooi.

      Verwijderen
  4. Wat een leuke WE.
    Ja het is heel fijn om een goede danspartner te hebben die goed kan leiden.
    Daar word je zelf ook beter van.
    Tegenwoordig wordt er niet veel meer gestijldanst heb ik het idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook al geen danser, en pas als bijna-bejaarde een poosje op dansles geweest. Mijn vriendin van toen vond altijd dat ik uit de maat was, en dat zal best, maar bij de Country Line-dance (waar ik niet aan meedeed) bewoog zij nogal eens anders dan de rest...
    Je hebt het metier mooi beschreven, en grappig dat jij ook bij Chubby Checker uitkwam; het was ook mijn eerste associatie bij het thema.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dansschool nooit bezocht , vond het wel als kind leuk om te zien hoe men dansten.
    Hier in jouw WE komt alles weer voorbij :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk!!!! Ik hou van Rock and Roll, van Blues, van Willy deville (my favorit) maar ik hou er ook van om naar een dansend koppel te kijken wanneer ze mooi en elegant over de dansvloer zweven! Ik kan dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op de een of andere manier kan ik hier alleen maar reageren via mijn blog bij blogspot. Liefs vanuit mijn gedachten bij wordpress

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geesje, ik heb geregistreerde en open id aangevinkt voor reacties, zou het daar kunnen zitten. Vroeger had ik iedereen, inclusief anoniem, maar gezien de hoeveelheid spam heb ik dat afgedekt. Ik heb altijd gedacht dat registratie ook voor wordpress gold, maar mogelijk denkt Blogger er anders over. Ik ben een dombo op dit gebied.

      Verwijderen
  9. Dansen was voor de duivel dat deed je niet ,wat gemist vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben zelf geen danser maar ik zie Wim en Josje gaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke WE. Het moet heerlijk zijn zo te kunnen dansen. Zo op elkaar ingespeeld dat het vloeiend en als vanzelf gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik geloof niet dat er nu nog veel jeugd op dansles gaat. Jammer eigenlijk. Leuke WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn ouders hebben wedstrijddansen gedaan en mijn broer en mij proberen te verleiden ook danslessen te nemen. Aangezien ik dat op mijn veertiende al eens geprobeerd heb en het nog niet te boven ben, ben ik daar niet ingetrapt.
    Leuke eindtwist in je WE! Ik krijg meteen zin een dansplaatje op te zetten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi verhaal. Ja dansles was aan ons niet zo besteed. Hoewel ik het heerlijk vind om gewoon vrij te dansen en te bewegen op muziek. De vaste ritmes is me nooit zo gelukt ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb wel eens op dansles gezeten, gewoon voor de aardigheid. Ik vond het tamelijk ingewikkeld allemaal. Bij de tango haakte ik definitief af. Ben blij dat ik niet in die tijd uiting. Leuke WE!

    BeantwoordenVerwijderen