zondag 21 december 2014

Glamour

Ik sluit aan in de rij bij de supermarkt. Aan het volgepakte wagentje voor mij hangt een prinsesje van een jaar of vijf. Ze draagt lichtblauwe glitterschoentjes en haar witte maillot die in palingen om haar enkeltjes plooit is duidelijk op de groei gekocht. Vanonder haar winterjas kiert de tule van een feestjurkje in hetzelfde blauw als haar schoenen.
‘Meid’, zeg ik,  ‘wat zie jij er mooi uit, ga je naar een feestje?’
‘Gisteren was het feest op school, we hebben in donker gegeten, zo mooi, er brandden allemaal kaarsjes, en op de TV was Disney World en toen kwam zomaar van boven een hand naar beneden.’
‘Oei, dat lijkt me spannend.’ Het meisje knikt, ze lijkt nog onder de indruk.
Haar moeder vertelt dat dochter na afloop van het feestje een beetje ziek was van de spanning en dat ze vandaag van juf thuis mag blijven, om bij te komen. Nadat ze vanochtend flink heeft uitgeslapen moesten de feestjurk en de schoenen beslist weer aan.
Het prinsesje, nog steeds moe zo te zien, leunt tegen het karretje en wacht tot moeder de boodschappen heeft afgerekend. Beiden ontgaat het dat een leeftijdsgenootje op sportgympen haar ogen niet van de blauwe glitterschoentjes kan afhouden. Pas als het prinsesje en haar moeder de winkel verlaten ontwaakt zij uit haar betovering en komt weer in beweging.
De kassière vraagt mijn aandacht voor de boodschappen die doorschuiven op de band.
Bliep … weg is het sprookje.

6 opmerkingen:

  1. Ferrara,

    Tja, sprookjes komen en gaan toch aan de lopende band -;) en zeker voor kleine kinderen. Volwassenen overkomt het maar af en toe b.v. in een supermarkt.

    Groetjes,

    jeer

    p.s.
    Ik wens jou (jullie) Fijne Kerstdagen toe en een Voorspoedig 2015.
    Bedankt voor jouw bezoekjes en reacties in 2014 en ik hoop je het volgende jaar weer terug te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een heerlijk verhaaltje.
    Fijne feestdagen, en alle beste wensen voor een inspiratievol 2015!
    liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke observatie. Dat zo'n kind daar zo moe van is. Zou die hand niet een beetje teveel van het goede zijn geweest. En wat deed die hand, zaten er cadeautjes in? Ach, je hebt me al in het sprookje gezogen. Mooi verhaal!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk en dit mooie realistische sprookje had ik dus ook allang gelezen.
    Zo zie je maar een creatief mens (ze zijn onontbeerlijk) is in staat zijn/haar eigen wereld te scheppen. Een mooie wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die leeftijd, dat ze in prinsessenjurkjes willen lopen, is zo'n leuke leeftijd! Ik kan me nog herinneren hoe ik me voelde toen als kind maar meer nog hoe het met mijn dochter was. Het gaat allemaal veel te snel. Snik :-)
    Een fijne jaarwisseling en een mooi, goed en gezond 2015!

    BeantwoordenVerwijderen