zaterdag 13 december 2014

Hermitage

Hollanders en de Gouden Eeuw

Daar sta je dan oog in oog met de schutters van Nederland. Geen land ter wereld dat dit soort schilderijen kent. De Nachtwacht is de beroemdste, maar er zijn er aanzienlijk meer.
Veel van deze schilderijen stonden jaren, niet zichtbaar voor de toeschouwer, in depot.
Doodzonde om zoiets unieks niet te showen. De schuttersstukken zijn bijeen gebracht in de Hermitage in Amsterdam en nu voor iedereen te aanschouwen. In de ruimtes eromheen is een expositie over het sociale leven in ons land gedurende de Gouden Eeuw. 
Om het geheel te zien moet je redelijk diep in de buidel te tasten. 20 euro voor een combikaartje vind ik fors aan de prijs, maar als je hoort dat het dak er letterlijk af moest om de dames en heren van formaat op de plek te krijgen, dan begrijp je wel dat een dergelijke exercitie handen vol geld kost. Hopelijk schroeven ze de prijzen terug als die onkosten zijn terugverdiend.
Als je regelmatig musea bezoekt is het bezit van een museumkaart aan te raden. Wij hebben er al jaren plezier van. Dankzij deze kaart kunnen we in de andere vleugel van de Hermitage gemakkelijk aanschuiven bij de Russische Tsaren en hun decadente serviezen. 
Bij de schutters staat aardewerk en eenvoudige kost op de tafels, de Russen echter weten van gekkigheid niet hoe ze moeten uitpakken met hun porseleinen borden, dekschalen en tafelversieringen.
Het contrast tussen beide exposities is groot. Wat mij betreft winnen De Hollanders het ruim, niet alleen vanwege de omvang van de imposante schilderijen, maar ook wat betreft uitstraling en sfeer. 
Voor wie meer wil weten voeg ik een link toe. http://www.hermitage.nl/nl/


foto's ferrara

1 opmerking:

  1. Ik ben - ik vind het zelf ook TE erg - nog steeds niet in de Hermitage geweest. Een bezoekje daaraan staat met stip op mijn lijstje voor het komende jaar!

    BeantwoordenVerwijderen