woensdag 14 januari 2015

Horen, zien en ...

Onze vijfjarige kleinzoon gaat mee naar mijn stokdove schoonmoeder, die weigert haar gehoorapparaat te gebruiken. De conversatie gaat daarom op luide toon. Ik probeer met haar tot zaken te komen wat betreft een bezoek aan de kapper en doe het voorstel om nieuwe kleding aan te schaffen. Met een bezoek aan de kapper kan ze wel akkoord gaan, want ze heeft zelf ook geconstateerd dat haar permanent behoorlijk is uitgezakt. Nieuwe kleding vindt ze maar onzin er hangt nog voldoende in de kast. Dat één en ander niet meer om aan te zien is, valt buiten haar blikveld.
Ondertussen bestudeert kleinzoon de rollator. Hij onderzoekt de werking van de remmen en probeert de letters op het naamplaatje te ontcijferen. Ook de bedgalg ontkomt niet aan zijn aandacht. Hij kruipt op bed om te ontdekken wat het nut van dit attribuut is. Zijn armen zijn nog iets te kort, maar hij begrijpt wel hoe het werkt. Het liefst zou hij zien dat schoonmoeder een demonstratie geeft, maar dat gaat haar en mij te ver. Als hij klaar is met zijn speurtocht door de kamer wordt de belangstelling naar de badkamer verlegd.
De armsteunen aan het toilet worden getest op beweegbaarheid en als hij op het douchestoeltje is geklauterd, vinden zijn ogen het touwtje van de alarmbel. Ik kan hem ervan weerhouden om aan het koordje te trekken en houd daarmee de hulptroepen op afstand.
Zijn volgende observatie betreft de intercom, kleinzoon legt zijn oor te luister en verschiet van kleur als een stem de bingo onder de aandacht brengt. Voor mij het sein om op te breken, want bij de bingo mag schoonmoeder niet ontbreken. 
Eenmaal buiten het verzorgingshuis blijkt dat kleinzoon de conversatie tussen zijn overgrootmoeder en mij niet is ontgaan; ‘Oma, die oma van jullie is een beetje doof.’

WE-300 Schrijf in 300 woorden een stuk over waarnemen, zonder dat woord te gebruiken.
Voor meer info en verhalen zie https://platoonline.wordpress.com/

18 opmerkingen:

  1. Heerlijk dat joch. Pracht WE

    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kleine ontdekker. Wat een leuke invulling.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig zo'n ventje die de wereld heel anders ziet dan wij. Haha.. een BEETJE doof... Puur genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig die kinderen en wat heb je het leuk beschreven

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldig verhaal. Zo'n kleine turf en toch al zo goed waarnemen. Het woord was op zijn lijf geschreven. En dan die laatste zin. Broehahahaha.... laat de oude oma het niet merken :-)
    Gefeliciteerd Ferrara. Je stukje is een bevestiging. Je bent een rasschrijfster.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat schattig, alles willen ze ontdekken op die leeftijd.
    En inderdaad, onderschat ze niet hoor die ukkepukken, ze horen en zien alles :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hahaha, dat heeft hij heel goed opgemerkt. Mooi zo'n onderzoekend kereltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou ik sluit me aan de rij.Je hebt een mooie we 300 geschreven meis.Top

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie we Ferrara, al is het eigenlijk ook wel triest te noemen dat mensen zichzelf dingen ontzeggen uit angst voor het onbekende, dat is wel herkenbaar overigens.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allen hartelijk dank voor de fijne reacties. Geeft extra plezier aan mijn schrijfhobby.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke WE!
    Waarnemen is ook ontdekken. Leuk geschreven.
    Het woord bedgalg kende ik niet. Ik noem het altijd een papegaai denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik herken onze kleinzoon hierin, alleen zegt die tegen mijn man wanneer hij niet luistert dat hij mijn gehoorapparaatjes even moet lenen, haha

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een aandoenlijke WE vooral de laatste zin, dat zegt veel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een "beetje" doof. Zo jong en dan al kunnen relativeren. Anderen hebben daar een leven lang voor nodig!
    Mooie, invoelende WE.
    Groetjes kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed geschreven waarnemingen! Graag gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterend! Dat jong lijkt me behoorlijk bij de hand!

    BeantwoordenVerwijderen