zaterdag 14 februari 2015

Integriteit

Mathilde de Beaufort legt met een toenemend gevoel van paniek de telefoon neer.
Steeds diezelfde stem die zegt: ‘Uw man is een zakkenvuller, hij marchandeert met geld dat niet van hem is, één dezer dagen weet ik hem te vinden. Ik heb binnenkort een flinke som geld nodig en die gaat hij mij renteloos lenen.’ Voor ze kan reageren, breekt de man het gesprek af.
Mathilde weet zich met de telefoontjes geen raad. Ze zijn dreigend en belastend voor Richard en waarschijnlijk ook voor de bank waarvan hij directeur is. Liefst zou ze aangifte doen, maar dat wil ze zonder overleg met Richard niet doen. Voorlopig zit hij veilig voor zaken in Brussel en daar wil ze hem met haar zorgen niet lastigvallen. Ze moet zichzelf bekennen dat de inhoud van de telefoontjes haar ernstig aan het twijfelen brengt.
Je hoort de laatste tijd zo vaak over frauderende banken en directeuren die daar zogenaamd niets van afweten. Zou haar Richard zich schuldig maken aan zaken die niet door de beugel kunnen om vervolgens zijn handen in onschuld te wassen? Zou hij het echt durven wagen om over de ruggen van zijn klanten zijn positie te verbeteren? Of nog erger zijn leven op het spel te zetten? De dreigende taal die de beller uitslaat doet het ergste vermoeden.
Haar vriendinnen in vertrouwen nemen is geen optie. De kans dat dit verhaal in Laren gaat rondzoemen is veel te groot. Nu ze er goed over nadenkt, vraagt ze zich af of het dorp soms meer weet dan zij.
Opeens komt de vraag van tennismaatje Leontien of Richard niet een oogje dicht kan knijpen bij het aflossen van de lening die haar Charles heeft gesloten, in een ander daglicht te staan.
Is Richard wel de integere bankdirecteur die hij zou moeten zijn?

WE-300 schrijf in 300 woorden een stuk over afdingen zonder dat woord te gebruiken
Voor meer info en verhalen zie https://platoonline.wordpress.com/

17 opmerkingen:

  1. Heel sterk! Wie kun je nog vertrouwen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben een beetje laat want ik zag geen link in de reactie. Later las ik beter.
    Prima WE... Ja, er is zoveel in de media te doen over dit onderwerp dat je aan alles gaat twijfelen. En zoals bij alle goede verhalen krijgen we de afloop niet te horen. We blijven achter met overgenomen twijfels. Hartstikke goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie we Ferrara.

    Weer eens een bewijs van het feit dat, ongeacht hoe zeer men het ook niet wil, de mens zich toch laat beïnvloeden door wat er door anderen gezegd/geschreven wordt.

    Dat Mathilde zichzelf die vragen gaat stellen over haar Richard geeft mij al het gevoel dat ze hem ergens al niet vertrouwde. Of zie ik dat nu weer te zwartwit?


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel vragen waar een heel leven in zichtbaar wordt. Mooi geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goed geschreven WE-300 over afdingen Ferrara...pffft je zal maar in zo`n situatie zitten lijkt me zeer akelig

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zal je maar overkomen
    Beangstigend goede WE

    Lieve groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik heb je blog gevonden. Wat schrijf je mooi en helder, Ferrara. (ik las jouw relaas over Terschelling van 17 febr. ook even). Ik zie dat het thema hebben en zijn - graaien of delen - jou ook dierbaar is. Ga je graag volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zou er echt op Richards integriteit af te dingen zijn? Voor Mathilde hoop ik van niet. Mooie WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei, dat is een lastige kwestie. Ik hoop dat ze er uitkomt en dat het wantrouwen verdwijnt. En anders zal ze een keuze moeten maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zal die twijfel een energie kosten. Wantrouwen is zo snel gewekt, maar zo vervelend als het om je eigen man gaat. Je hebt er een spannend stuk van gemaakt met een open einde. Eigenlijk ben ik wel heel nieuwsgierig hoe dit afloopt...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. in intrigerend verhaal. Ja wie kan je nog geloven maar als je al moet gaan twijfelen aan je eigen man is toch wel erg hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op de een of andere manier weet ik heel zeker dat... Een integere bankdirecteur? Hmmpff.. Tja.. Ik weet niet of... Hoe dan ook: leuke WE!

    BeantwoordenVerwijderen