vrijdag 3 juli 2015

WIFI Hotspot

Waar je ook bent, op elke grote camping zie je het gebeuren. Op het terras, onder het afdak bij de receptie, op bankjes in de speeltuinen en indien aanwezig in het restaurant.
Het campingvolk dromt samen met laptop, iPad, tablet en telefoon. Iedereen zoekt contact met het thuisfront voor het laatste nieuws. Een enkeling maakt gebruik van skipe.
Slechte en goede ervaringen met ontvangst van internet worden luidkeels uitgewisseld.
De belangrijkste vraag bij aankomst aan de medekampeerder is; ‘Hoe is hier de internetverbinding?’

Op camping Zus gaat internetten probleemloos en kun je onder je luifeltje contact maken met de buitenwereld. Op camping Zo kost een uurtje online goud geld en op camping Zusenzo gaat het niet zonder hindernissen. Wij bevinden ons aan het begin van de trektocht door Frankrijk op camping Zusenzo. WIFI is gratis en dat zien wij Hollanders graag, maar het is een potje ingewikkeld om op het wereldwijde net te komen. Allereerst moeten er de nodige gegevens worden ingevuld, ja we zijn daar gek om zomaar alles prijs te geven. Echtgenoot knutselt het een en ander op het digitale formulier, daarna moet hij verplicht een video bekijken met alle ins en outs van de aanbieder en dan kan hij eindelijk aan de slag, althans voor zo lang het duurt want het gebeurt regelmatig dat de verbinding wordt verbroken. Ik besluit meteen de eerste avond buiten onze landsgrenzen het internet in deze vakantie voor gezien te houden. Ik heb geen zin in moeilijk gedoe. Echtgenoot is van een geheel ander kaliber en doorstaat alle sores om dagelijks de krant te downloaden en buienradar te raadplegen. Hij gaat er zelfs voor naar de plaatselijke VVV als de kleine campings, waar we graag neerstrijken, geen faciliteiten bieden. Op grotere campings ga ik af en toe met hem mee en noteer in mijn schrijfboekje wat ik hoor en zie om dat bij thuiskomst te bewerken. Ik verneem dat Tante Truus goed herstelt van een heupoperatie en buurman Jan zit lekker warm op het strand van Benidorm, terwijl wij hier in de buurt van Bayeux ’s avonds af en toe het elektrisch kacheltje gebruiken om op te warmen. Het is half mei en de temperaturen zijn aan de lage kant.
Kleinkind Karel heeft samen met zijn voetbalteam een beker gewonnen, Oma naast mij in het restaurant glimt van trots.
Aan een ander tafeltje wordt gesputterd dat whatsappen op deze camping maar niet wil lukken. ‘Te gek voor woorden’ vindt het slachtoffer. ‘Zoiets moet toch gewoon lukken. In Spanje is het allemaal veel beter geregeld.’
Ook daar heb ik geen problemen mee, contact met het thuisfront gaat via sms,
hoe antiek … en dan nog alleen om te melden dat we weer een aantal kilometers zijn opgeschoven. Het is een zegen dat je niet meer op een marktpleintje in een telefooncel staat te roepen hoe, met heerlijk weer, alles naar wens verloopt. Blij dat je muntjesvoorraad bijna op is, zodat het verhaal over neef Cor en zijn capriolen niet meer kan worden verteld. Maar dagelijks in de stress om aan het communicatie-infuus te gaan is het andere uiterste. Ik geef toe, ik ben niet helemaal van deze tijd, hoewel … de E-reader, daar kan ik niet meer zonder.
Ik heb me suf gelezen.



foto's internet

9 opmerkingen:

  1. Ik zou niet zonder boeken kunnen, maar misschien wel zonder internet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou misschien lees je mijn reactie nog wel snel en anders maar langzaam zo belangrijk is het nou ook weer niet.
    Leuk om eens weer wat van je te lezen. Geniet van je vakantie en af en toe sms'en is prima toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Novelle, goed je hier weer te treffen. Ik ben inmiddels weer thuis en dus op alles aangesloten. Genoten hebben we zeker.

      Verwijderen
  3. Wat veranderen de tijden toch snel! Ik heb voor het laatst gekampeerd in 2006, gebruikte alleen sms en verder nix e-igs mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé welkom terug!
    Leuk verslag, ik zou er slecht buiten kunnen, alleen als ik er zelf voor kies, dan wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha mooi verhaal! Herkenbaar. Ik download de krant, luister zelfs rewgelmatig radio, maar als het niet lukt, is er niets aan de hand.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi vakantieverhaal en heel invoelbaar Ferrara. Wekom thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Allen dank voor lezen en reageren. Ben weer helemaal gewend aan alle gemakken van thuis, dus ook aan internet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor ons geen Internet tijdens de vakantie. Er gaat een ouderwets mobieltje mee om te bellen of te sms-en. :-)
    Vraag me af hoe die juffrouw zichzelf noemt met haar gasten. Vast geen 'Juffie'. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen