maandag 3 augustus 2015

Een prachtig lettertype

Waarschuwing: sommige zinnen in dit verhaal zijn met moeite te lezen..

Arial in tekengrootte 11 bevalt me tot nu toe het beste op mijn blog.
Batang is te dun, terwijl ik dit tik vloeien de letters al in elkaar over.
Calibri zit tussen Arial en Batang in, maar heeft niet mijn voorkeur.
David dan, nog kleiner, hier begin ik ondanks de computerbril al van voor naar achter te bewegen voor goed leesresultaat.
Fang song, neigt naar Batang, maar is ietsje kleiner, niet echt prettig.
Georgia, lekker vet, maar toch te klein.
Iskoola Pota, ik zie het verschil niet met Georgia of toch wel, tikkie kleiner, heb ook hier de neiging tot dubbelzien.
Juice ITC, dit kan ik pas lezen zonder bril en met mijn neus op het scherm, valt dus af.
Lucida Handwriting doet me denken aan het handschrift dat ik in de loop der jaren ben kwijtgeraakt, ik schrijf mijn kaarten en brieven inmiddels in rechtopstaand schrift. Of moet ik zeggen blokletters.
Times New Roman, toen ik op mijn werk voor het eerst met de computer ging werken, ben ik met dit lettertype begonnen, inmiddels een dagje ouder en een lees/computerbril rijker is dit te kriebelig geworden.
Ik heb ze allemaal op lettergrootte 14 geprobeerd en dan nog zijn sommige, zoals deze Ar Bonnie moeilijk  te lezen.
Arial komt er dan zo uit te zien, dit lettertype heeft hoe dan ook mijn voorkeur, rechttoe-rechtaan.

10 opmerkingen:

  1. Leuk. Ik werk in Libre Office onder Linux met Liberation Serif 12.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. er zijn tal van prachtige fonts maar, zoals jij ook al aangeeft, absoluut niet geschikt voor op een weblog... heb in de loop der 12 jaren dat ik nu blog, al vele geprobeerd.

    Toen ik ook nog eens ontdekte dat een ingesteld font niet per definitie bij alle bezoekers zichtbaar is ben ik er maar mee gestopt en neem ik meestal genoegen met het font dat het thema, dat ik gebruik, in zich heeft. In mijn huidig thema is dat Helvetica. Vind ik prima. Waar ik het niet prima vind, wijzig ik het altijd in Corbel.

    Maar hoe dan ook..... het font waar jij je het prettigst bij voelt, gewoon lekker gebruiken hoor.

    Mocht het te klein zijn dan is ctrl plus heel dichtbij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij gebruik ik ook Arial, het is het standaard font bij het thema.
    En in sommige berichten gebruik ik iets schuins, maar hoe het heet, geen idee...
    En bij sommige blogs verhoog ik het percentage zoom. Bij jou trouwens ook, naar 125%. Dus net zo makkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed te lezen. ik kan mijne geloof ik niet eens wijzigen. ik heb nu een voorkeur voor VERDANA. Schreefloos lettertype, goed te lezen voor dyslecten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Trebuchet is ook een aardig schreefloos lettertype, die in een aantal wordpressthema's wordt gebruikt. Op wordpress.com gebruik ik tegenwoordig voor de berichten een iets grotere Verdana-letter en dat heeft met de regellengte van doen. Te lange regels lezen niet prettig en een thema met en nog smallere hoofkolom heeft weer andere nadelen. Ook de regelafstand is belangrijk voor prettig lezen. Een aantal fonts heeft niet iedereen op zijn of haar PC. Zo wilde Windows dat ik ging betalen voor Calibri, die standaard niet in XP zit. Gewoon de nieuwste powerpointviewer installeren en Calibri komt gratis mee. ;-)

    Op blogspot is meer mogelijk en kan je webfonts toevoegen. Op mijn blogspot gebruik ik PT Sans Narrow omdat ik een redelijk smalle letter wilde voor m'n lijstjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb gekozen voor verdana, vind het een prettig lezende, onopdringerige letter. Maar prachtig? Neuh ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank voor jullie leerzame reacties. Zoveel hoofden zoveel zinnen ;0)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb inmiddels begrepen dat van bovenstaand verhaal op tablets en telefoons hele zinnen wegvallen en dat de verschillende lettertypes niet worden weergegeven. Jammer, weg grapje ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maar op de laptop is het grapje wel te zien hoor. Leuk, het moet je heel wat tijd hebben gekost om het zo neer te zetten.
    Ik gebruik meestal calibri in Word, gewoon omdat ik die andere lettertypes zat was. Maar Arial is zonder meer goed en duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen