woensdag 2 september 2015

Supercoop

In de supermarkt in D. loopt een reusachtige man. Alles aan hem is groot.
Het boodschappenmandje krijgt in zijn handen het formaat van een damestasje.
Zijn stemgeluid draagt meters ver. Terwijl hij halverwege de winkel bij de groente staat, is achterin bij de vleesafdeling te horen dat de man in zijn eentje de hele winkel opvult.
Als ik de groenteafdeling nader wordt me duidelijk dat zijn denkraam niet is meegegroeid.
Luid mompelend bestudeert de reus zijn boodschappenbriefje, een afgescheurd puntje van een envelop. Hij schudt zijn hoofd en leest opnieuw de proza in zijn kolossale handen.
Als hij mij in het vizier krijgt duwt hij mij het briefje onder de neus.

’MEVROUW, KUNT U LEZEN WELK WOORD HIER STAAT?
IK DOE BOODSCHAPPEN VOOR MIJN MOEDER, ZE SCHRIJFT IN SCHUINSCHRIFT, DAT HEB IK OP SCHOOL NIET GELEERD.

Ik lees om zijn wijsvinger heen de hele zin voor. ‘Twee stronkjes witlof niet te dik.

‘DAN HEB IK HET GOED GEDAAN, BIJ HAAR IS HET ALTIJD NIET TE GROOT, NIET TE DIK OF NIET TE DUN.’

Met mijn hoofd in mijn nek kijk ik in een paar vriendelijke blauwe ogen. Naast de gigant voel ik me een kabouter van de kleinste soort. Hoewel mijn gehoororgaan niet meer optimaal werkt komen zijn enthousiaste dankwoorden keihard binnen.
Na dit oponthoud vervolg ik mijn zoektocht door de winkel. Tijdens de vakantie in een vreemde supermarkt is het altijd weer een tocht met hindernissen.
Wanneer ik eindelijk voor de kassa sta gaat achter mij een oorverdovend kabaal op.
‘KLOTELEVERANCIERS’ Bij de vrieskist neemt de reus met zijn mobieltje een foto van het schuifdeksel. Niemand kijkt er vreemd van op. In dit dorp kent, buiten de toeristen, iedereen elkaar. De klant voor mij zegt. ‘Hij is razend want zijn vinger zat klem.’
Ik vermoed dat het kleine pakje soepgroente dat ook op het briefje staat de oorzaak is van deze uitbarsting.

De caissière grijnst en haalt haar schouders op, ze kent haar klant.
Het zal niet de eerste keer zijn dat zij de reusachtige frustratie moet incasseren.

6 opmerkingen:

  1. Geweldige observatie en mooi opgeschreven.
    Ik moet je trouwens (als ik het al eerder geschreven heb, dan is het maar dubbel) complimenteren met je schrijfstijl. Voor dit soort stukjes weblog ik zo graag. Er zijn niet veel mensen die actuele zaken zo lezenswaardig kunnen verpakken. Jij kan dat en daarom lees ik je graag.

    Ik dacht trouwens dat de SuperCoop alleen in de Zaanstreek was. Maa kennelijk zitten ze tegenwoordig overal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Plato wat weer een compliment, dank je wel.
      Die winkelketen zit ook in het Oosten van ons land. Gezien in Drenthe en Gelderland (Achterhoek) Jij schrijft SuperCoop, dat schreef ik in eerste instantie ook, maar op internet denken ze daar anders over.

      Verwijderen