woensdag 25 november 2015

Barre Tijden

Om de tijd stuk te slaan voor we op excursie kunnen, nemen echtgenoot en ik nog een kop koffie in het restaurant van het hotel waar we hebben overnacht.
Aan het tafeltje naast ons strijkt een ouder echtpaar neer. Even later neemt een man alleen het tafeltje naast hen in bezit. Tussen beide mannen ontwikkelt zich een gesprek dat ik voor een deel woordelijk kan volgen. Ik verruil mijn leesboek voor het notitieboekje dat ik altijd in mijn tas heb. Echtgenoot grijnst, hij kent de gevolgen en weet dat hij mij nu niet moet storen. 
Kost geen moeite, hij heeft op zijn IPhone een moeilijk spelletje.

‘Het is een onveilige tijd, vooral in de grote steden zoals Parijs. Ik kan me voorstellen dat de mensen bang zijn.’
‘Ja, nu is Brussel aan de beurt. De treinen rijden niet en de ondergrondse ook niet. En alles heeft te maken met het geloof.’
‘Ja, wat u zegt, tussen de vluchtelingen zitten vast wel slechteriken, dat houd je niet tegen.
Aan de gezichten kun je het niet zien.’
‘Ook zo wat, er komen alleen maar mannen, dat klopt toch niet? Dat zouden wij hier nooit doen, je vrouw en kinderen achterlaten.’
‘Ja, dat is waar, ze hebben een heel andere cultuur. Er is nog zo’n groep Procol Harem of zoiets. Deugt echt niets van. Heeft ook allemaal met geloof te maken, echt wel.’
‘Dat kan die Wilders wel zeggen. Gooi ze allemaal het land uit, dan moeten de goeden onder de slechte lijden, dat kan natuurlijk niet.’
‘Zo is het, het zijn gevaarlijke tijden.’

Er wandelt een andere koffiedrinker voorbij. Hij heeft afgerekend en mengt zich in het gesprek met de opmerking. ‘Wie zijn schuld betaalt, verarmt niet.’
Helaas geeft hij ongewild een wending aan de gedachtewisseling van de heren.
Een eindconclusie zal ik niet horen. Vermoedelijk had het geloof de schuld gekregen.
Ik berg mijn boekje op en zorg dat ook wij niet verarmen.

6 opmerkingen:

  1. Heerlijk is dat, gesprekken afluisteren! Ik doe niet anders ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een stel dat alleen het nieuws kijkt, zou ze graag even meenemen naar een tentenkamp hier in Nederland zodat ze ff kunnen vragen hoe de reis hierheen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt dan soms ook niet meer stoppen met luisteren hè. Je wilt dan weten hoe het afloopt haha!

    BeantwoordenVerwijderen