zondag 15 november 2015

Van Dale

‘De naam is van Dale. Sommige gebruikers noemen mij ook wel de Dikke van Dale, maar dat zegt meer over mijn omvang dan over mijn kennis van taal.
Ik zag voor het eerst het levenslicht in 1865. Sindsdien ben ik uit de wereld van spreek- en schrijftaal niet meer weg te denken.
Ik ben in alle mogelijk varianten uitgegeven. Dun, dik, pocketformaat,  groen en geel.
Aan dat laatste kan ik me behoorlijk ergeren. De taalpuristen bedenken van alles aan nieuwe regels die in de praktijk niet werken of het duurt jaren voor ze zijn ingeburgerd.
De tussen-n is daar een voorbeeld van. Wat was er mis met pannekoek? Nu verschijnt er onder dit woord een rood streepje: fout!
Dagelijks word ik geraadpleegd en zorg ervoor dat de Nederlandse taal op orde blijft.
In deze moderne tijden valt dat niet mee. Met dank aan de computer en sociale media moet ik veel vreemde woorden toelaten om van afkortingen maar niet te spreken. Wat vindt u bijvoorbeeld van ff in plaats van even. Niks is tegenwoordig nix. En dat alles omdat de snelle boodschap op een minischermpje moet passen. Persoonlijk heb ik toch wat moeite met deze taalverloedering. Net als met het feit dat er woorden uit mijn inhoud worden verwijderd. Het doet me pijn dat woorden als goedertieren verloren gaan.
Toch zal ik op gebied van taal enige autoriteit blijven behouden: Bij het opstellen van het Groot Nederlands Dictee word ik geraadpleegd en heb het laatste woord. In huiselijke kring fungeer ik als scheidsrechter bij woordspelletjes. Elk woord dat op mijn pagina’s is te vinden mag op het bord worden gelegd. Het liefst zo duur mogelijk samengesteld.
In september kwam de nieuwste editie van mij uit. Blijf me gebruiken, de woordchecker van uw computer is niet altijd te vertrouwen.’ 

WE-300: Schrijf een fictief stuk over het woord spellen zonder dit woord te gebruiken.
Voor meer info: https://platoonline.wordpress.com/

12 opmerkingen:

  1. Wat een leuke invalshoek heb je bedacht bij het woord spellen.ik heb mooi geklikt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, ik raadpleeg nog vaak een woordenboek
    Groetjes, grunningswichtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Originele invulling. Ik ben het met van Dale eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow Ferrara wat een ludieke en originele wijze van invullen van het thema.

    En voor wat het waard is, ik ben het natuurlijk helemaal met haar eens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel sterke WE, Ferrara. Met plezier gelezen.
    Weet je dat van Dale een iets minder dikke broer heeft. Die luitstert naar de naam Etymologie van Dale. In hem staan alle vreemde woorden met etymologische grondslag vermeld en dat levert uren, zo geen dagen a weken, leesplezier op.
    Ik zou zeggen: lees Et van Dale eens op je gemak. Daar zal je geen spijt van krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Plato, de gebroeders van Dale staan hier op de taalplank in de boekenkast. ;0))

      Verwijderen
  6. Ja, die Dikke staat ook bij mij in de kast, maar echt vaak kijk ik er niet in en daarbij is het zo'n oude editie dat het hele boek vervangen mag worden.
    Ik vind dit een origineel idee... uw WE300 dan, niet het vervangen van dat boek.

    Liefs, Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nooit een Dikke van Dale gehad, wel een 36-delig encyclopedie, maar daar stonden alleen maar moeilijke woorden in.

    Ik gebruik internet en als daar verschillende schrijfwijzen in staan, dan koekel ik gewoon verder.

    Een leuke en originele invulling van de WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk zeg, om Van Dale zelf aan het woord te laten. Net als hij heb ik behoorlijk wat moeite met de taalverloedering.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mij ook nog de dikke Van Dale.

    Wat heb je een prachtige aparte WE geschreven. Van Dale kan trots op je zijn.

    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allen dank voor de leuke reacties. Dat maakt schrijven extra plezierig.

    BeantwoordenVerwijderen