maandag 28 december 2015

Waar smaakt je favoriete muziek naar?

Goede vraag met de Top 2000 al dagen op de achtergrond. Niet snoeihard, soms ben ik zo druk met andere zaken dat het geluid me niet eens opvalt. 
Even later draai ik de volumeknop omhoog omdat er een favoriet langskomt, maar waar die naar smaakt zou ik niet kunnen zeggen.
Muziek is meer met herinnering en sfeer verbonden dan met smaak, althans als het op proeven aankomt. Het valt me ieder jaar weer op dat ik hele muziekstromingen heb gemist.
Ik herken Madonna bijvoorbeeld aan een enkel nummer, maar bij haar gaat de volumeknop niet omhoog. Dat geldt ook voor hardrock en hiphop. Zeker een kwestie van smaak en daar komt het woord in een andere betekenis om de hoek kijken.
Ik denk dat ik wat betreft muziek een allegaartjes smaak heb. Op de plank met cd’s staat een bont gezelschap aan muzikanten en klassieke orkesten.
De laatsten zal je in de Top 2000 niet aantreffen.
Natuurlijk heb ik favoriete nummers, maar ik heb geen idee hoe ik ze moet onderbrengen.
Het valt me op dat veel muziek van voor mijn veertigste bij mij is blijven hangen en dat vooral de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw daarin een grote rol spelen. Waarschijnlijk is muziekkeuze niet alleen een kwestie van smaak, maar ook van leeftijd. Zou ik nu, boven de zestig, nog warmlopen voor bijvoorbeeld Abba? En wat te denken van John Lennon en zijn Give Peace a Chance, helaas nog steeds actueel, maar de hele song is niet meer dan die ene zin die voortdurend in herhaling gaat. Dat gebeurt vaker, eindeloos herhalen van woorden en/of zinnen. Je kan er maar beter niet op letten want het bederft je luisterplezier.
Er is muziek die nooit verveelt, die smaakt naar meer. 
Voor mij is dat de Pastorale van Beethoven, maar ook dat is een kwestie van smaak.

5 opmerkingen:

  1. Mijn muzieksmaak is ook een allegaartje. Dat toont misschien wel onze veelzijdigheid en ons inlevingsvermogen. Weinig nieuwe hits kunnen mij nog bekoren. Ik hang grotendeels in de jaren 70.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me bij jullie aan.
    Maar probeer toch ook wat nieuwe nummers of muzikanten te ontdekken. mijn voorkeur uit naar zachte songs, en toch moet er iets in zitten, ze mogen ook niet té zeemzoet zijn. Adele heeft enkele prachtige nummers, Sarah Mc Lachlan (River)....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, het gaat aan mij voorbij sinds ik zelf liedjes schrijf. Een daarvan krijgt nu wat bekendheid omdat een bevriende zanger dat overal zingt. En natuurlijk heb ik een liedje voor Maria geschreven. Die was erg blij en tja... dan heb je verder geen succes nodig :-)

    BeantwoordenVerwijderen