woensdag 13 januari 2016

Gastblog

Vandaag plaats ik weer een gedicht van Grietje Holthuis.
Wij leerden elkaar kennen tijdens een schrijfcursus.
Grietje koos voor poëzie.
Ik geef haar graag een podium.

Een poes voor dag en nacht

Ik heb een poes voor dag en nacht.
Zij begroet mij in de ochtend.
Als de wereld nog koud en onherbergzaam is,
zet zij mijn warme sloffen klaar.
Wanneer het donker niet wil wijken,
ontsteekt zij de lichtjes
en trakteert mij op zachte muziek.

Op alledaagse dagen
tovert zij met sprankelende zonnestralen
kleine schitterende vonkjes
als sterren in de winternacht.
Bij mijn thuiskomst na omzwervingen
verrast ze mij met een goed glas wijn
en vertelt glanzende verhalen.

Soms is het feest.
Dan hangt mijn poes de slingers op
In alle kleuren van de regenboog.
Ik bak een taart.
Zij zorgt voor de kers erop,
vol, rood en sappig met pit.

Als de dag moe is
en zich hult in de schaduwen van de nacht,
gaan wij slapen
mijn poes en ik.
Zij kust mij goedenacht
en stopt mij in onder een warme deken.
Ik bescherm haar in de holte van mijn arm
dichtbij mijn hart. 

5 opmerkingen:

  1. Prachtig gedicht. Ik wil ook zo'n poes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lief van je !!

    En een heel mooi gedicht met veel tekst tussen de regels!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Namens Grietje, dank voor jullie reacties. Ze is er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen