woensdag 11 mei 2016

Snelle verlichting

Wat kan het brein van de mens een raar loopje met je nemen.
Snelle verlichting is de schrijfveer van vandaag, wat zou daarmee worden bedoeld?
Werkelijk alle soorten verlichting zijn de revue gepasseerd.
Van kaars en olielamp tot de verstralers op vrachtwagens, verlichting voor de snelle vrachtwagenchauffeur.
Ik denk aan de felle lampjes in de schoenen van de hardlopers die meeliepen in de
cityrun by night. Dat was verlichting die voorbij kwam stormen. Ik kon het bijna niet afzien.
Voor de knipperende kerstverlichting in alle mogelijke kleuren zou ik het liefst mijn ogen sluiten. Aan dergelijke onrustige verlichting kan ik maar niet wennen.
Met het lampje in de E-reader ben ik dikke maatjes, zo donker kan het niet zijn, ik lees.
Vermoedelijk vraagt de schrijfveer een andere uitleg. Ik pieker me suf en steek mijn licht nog maar eens op. Zou het een zaklamp zijn om in het donker snel de weg te vinden?
Of het lichtje in de wekker zodat ik altijd bij de tijd ben.
Misschien de zonsopgang, die snelle verlichting aan de donkere nacht geeft.
En de buitenlamp met bewegingsmelder is een snelle jongen, bij het minste of geringste beweginkje springt ie aan. Maar wat ik ook bedenk, het gevoel blijft knagen dat er een andere verklaring voor deze schrijfveer moet zijn. Ik krijg er hoofdpijn van en dan gaat me opeens een licht op. Ik zoek snelle verlichting voor mijn geteisterde schedelinhoud en neem een paracetamol. Soms ben ik geen groot licht.

9 opmerkingen:

  1. Prachtige invulling. Het laatste was juist hetgeen mij als eerste te binnen schoot. Verlichting bij pijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ferrara,

    Bij het zien van "Verlichting" met een hoofdletter, deed het mij denken aan de cultureel-filosofische stroming in onze geschiedenis. Het woord snelle kon ik daar niet zo goed in plaatsen. Bij "Snelle Verlichting" zou je aan het snel kwijtschelden (verlagen) van de Griekse schulden kunnen denken, maar dan zie ik de hoofdletter weer niet zitten. Tenslotte, omdat ik toch nog deze reactie kon plaatsen slaak ik maar snel een zucht verlichting.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Correctie "zucht van verlichting"

      Verwijderen
    2. Zo zie je hoe een (hoofd)letter je op nog weer een ander been kan zetten. Heb de titel toch maar aangepast.

      Verwijderen
  3. Vandaag draag ik een tshirt met een tekst van Jana Beranova.
    De tekst:
    Lichtpunt

    Elke keer als ik tegen de lamp loop
    neem ik een stukje licht mee .....

    Vriendelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ferrara, ik moest meteen denken aan verlichting in de zin van begrijpen en dan in de religieuze/spirituele betekenis. Jarenlang heb je geluisterd naar de woorden van grote filosofen, religieuze leiders en je hebt gebeden/gemediteerd tot je blauw zag. Maar de ware betekenis van de woorden begreep je niet. En dan ineens... is daar een flits van inzicht. Je begrijpt plotseling waar het allemaal om draait. Ach, ZO eenvoudig is het dus. Dat je het niet eerder hebt gezien. Je voelt je....verlicht.
    Broer Jan wist het al twintig jaar eerder. Die was ehhhh...veel sneller verlicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap stuk Ferrara. Je vond eerst het licht in de duisternis niet maar dan kreeg je het toch te pakken. haha ;-)
    PS. voor je commentaar bij mijn laatste post. Ja, soms vind ik het moeilijk kiezen tussen wit of zwart. Ik heb toch maar een andere kleurenfoto geplaatst, de vorige was te flets.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aha erlehbnis. Hoe eenvoudig kan het zijn. Volgens mij heb jij het licht gezien en er een mooi stukje over geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen