donderdag 13 oktober 2016

Persoonlijk pakket

Op de deurmat ligt een kaart die is bezorgd door postbedrijf Sand.
Op de achterkant prijkt in de rechter bovenhoek een neppostzegel uit Bolivia.
De tekst lijkt met de hand geschreven, maar is overduidelijk voorgedrukt.

Beste mevrouw Ferrara,

Ik heb uw persoonlijke pakket met 10 prachtige kerstkaarten zojuist op de post gedaan. U ontvangt het over enkele dagen, omdat wij de arme Amazonekinderen bij u onder de aandacht willen brengen.
Let dus goed op uw brievenbus mevrouw Ferrara!

H.gr. Monniek Leendertse

Persoonlijk pakket? Ik heb helemaal niets besteld bij deze, voor mij, onbekende club.
Stichting Amazone Kinderen, die met hun manier van marketing goud geld over de balk gooit, is gevestigd in Zoetermeer en wil mij doen geloven dat ik binnenkort post uit Bolivia zal ontvangen.
Ik krijg pukkeltjes van dergelijke geldsmijterij voor zogenaamde goede doelen.

Om te beginnen heeft de stichting naar alle waarschijnlijkheid bij een andere instantie mijn adres gekocht. Vervolgens moeten er kaarten worden gedrukt en aan Sand port betaald, om mij te laten weten dat ik binnen enkele dagen een pakketje krijg opgestuurd met daarin een handvol kaarten waar die stichting toch ook voor betaald zal hebben. Wat betreft het gewicht van die zending is ze niet klaar met de waarde van één postzegel.
Ik denk dat ze het bedrag wat ze moet neertellen voor een dergelijke actie beter meteen kan overmaken naar Bolivia.
Het persoonlijke pakket zal vast een acceptgirokaart en een bedelbrief bevatten. Ik overweeg de hele handel retour afzender te sturen onder het motto, ongewenste post. Maar dat idee knaagt nu al aan mijn geweten omdat het de stichting geld gaat kosten wat ze elders beter kan gebruiken.
Eerlijk gezegd laat een collectebus mij sneller in de buidel tasten. 
Elke vrijwilliger gaat bij mij met meer vulling in de bus het tuinpad weer af.

Denk niet dat wij geen goede doelen steunen. De lijst van vaste donaties in huize F. heeft een redelijke lengte, maar met ongevraagde ‘persoonlijke pakketten’ ben je mij bij aan het verkeerde adres.
Welke instantie dat adres aan Stichting Amazone Kinderen heeft verkocht blijft uiteraard een raadsel.

8 opmerkingen:

  1. Dit stukje had ik geschreven kunnen hebben. Ik vind het ook altijd vreselijk dat je bij sommige goede doelen een vast bedrag 'voorgeschreven' krijgt. Terwijl ik zelf de hoogte van het bedrag wil kunnen bepalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De verzoekbrieven van allerlei goede doelen vinden hier ook onze brievenbus. Delen is altijd goed maar wij hebben al gekozen met wie we delen en ik leg de verzoeken dan ook maar opzij.Ach zeg van harte ja maar ook van harte nee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg er ook kriebels van, heb me inderdaad ook wel eens hetzelfde afgevraagd.. wat een belachelijke marketing..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt ook een vreemde stichting, geen CBF keurmerk en Amerikaanse bestuursleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het is niet 1 specifiek bedrijf.... elk bedrijf verkoopt hun klantenbestand, des te harder ze sschreeuwen dat ze het niet doen des te eerder doen ze het juist wel.

    en tja goede doelen? Als ze wat willen komen ze maar bij de deur en dan mogen ze hopen dat ik zelf opendoe.... doet manlief of jeugd het krijgen ze alsnog niks.

    Wij zijneen paar jaar geleden gestopt met die goede doelen want wij willen niet de vakanties, te luxe auto''s - boten - caravans, 2e 3e huis financieren etc...
    de doelen die wij steunen steunen we met vrijwilligers werk en dierendoelen, de kleinere, niet de db

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nou precies de reden dat wij niet in loterijen spelen. Je maakt mij niet wijs dat je met de aankoop van een lot niet ook de bankrekening van al die BN'ners spekt.

      Verwijderen
  6. Had ik een heel antwoord geschreven en druk ik op de verkeerde knop. Jammer dan. In het kort. Zulke dingen wekken mijn weerstand op. 😡

    BeantwoordenVerwijderen