zondag 11 december 2016

Vergeten

Ik ben vergeten hoe ik, terwijl ik in het zitje achterop zat, haar fiets op slot draaide.
De valpartij op het asfalt en de huilbui van mijn moeder, herinner ik me niet.

Ik ben de zwemlessen in de dode arm van de rivier vergeten, evenals de blauw-witte zwemband.

Ik ben vergeten hoe de knikkervoorraad van mijn broer slonk na mijn jatwerk.
Ik heb de schuld nooit afgelost, zijn woede daarover herinner ik me niet.

Ik ben de kwaadheid van mijn moeder vergeten over de rode schoenen die mijn vader voor mij kocht. Pas later begreep ik dat haar woede niet de kleur, maar het goedkope materiaal betrof.

Mijn vader, zelf uit zwak hout gesneden, was na de scheiding zijn kinderen snel vergeten en ik vergat de mannen die mij in de steek lieten en besloot nooit te trouwen.

De betrouwbare man liet mij dat besluit vergeten.  
Wij sloten een verbond dat al bijna 30 jaar bestaat.

Gemakshalve vergat ik ook, door zijn twee kinderen, dat ik geen kinderen wilde.
Wel herinner ik me dat ik wilde vergeten: ouderschap is levenslang.

Ik hoop dat zij mij, als ik oud ben en versleten, niet vergeten.


Vrij naar het gedicht ‘Vergeten’ van Maud Vanhauwaert
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=vergeten+Maud+Vanhauwaert

7 opmerkingen:

  1. Dit is leuk om eens te doen hahaha wat een geinig idee.
    Graag gelezen zeg en ik ken weer iets over jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige uitdagingen zijn knap lastig, dit was er eentje.
      Lang niet alles is geschikt voor publicatie.

      Verwijderen
  2. Mooi gedaan en wat fijn dat je ook al zolang samen bent met een lieverd!
    Houden zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ferrara,

    --------------------------------------

    hoe vang ik dit in

    zeventien lettergrepen

    zou het niet weten

    --------------------------------------

    Sommige dingen kun je maar het beste snel vergeten,
    maar vooral niet vergeten "A good man is hard to find"
    en kinderen vergeten een zorgzame partner van hun vader niet.

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal eerlijk zeggen dat ik heb gedacht: 'Benieuwd wat Jeer bedenkt.' Vind het wel geslaagd, je laatste zin ook.

      Verwijderen
  4. Mooi geschreven!

    Ik zit aan de andere kant eigenlijk.....
    Ik herinner me dingen die ik maar wat graag vergeten zou hebben
    Ik herinner me dingen niet die ik nog graag had geweten...

    BeantwoordenVerwijderen