zaterdag 18 maart 2017

PUK-code

Overal in huis staan laatjes open.
Het betekent dat echtgenoot iets zoekt dat hij te goed heeft opgeborgen.
Dit keer betreft het de PUK-code van de mobiele telefoon die we alleen in vakanties gebruiken en waar een speciaal kaartje inzit. Mij zegt het niets. 
Ik kan me niet herinneren dat er ooit een gecodeerd formuliertje in een la is gelegd. Stiekem prijs ik me gelukkig dat ik nergens schuld aan heb. 
Na de zoveelste lade te hebben doorgeploegd slaakt echtgenoot een zucht en vindt dat we binnenkort eens een opruimrondje moeten doen.
Het stikt van de gebruiksaanwijzingen, oude garantiebewijzen en verjaarde bonnetjes. Tussen al dat fraais ligt helaas de PUK-code niet.
Wel een reclamekalender die we ooit cadeau kregen, maar niet hebben gebruikt. Er staan bruikbare foto’s op. Ik laat de zoektocht verder aan manlief over en trek me terug in mijn hobbykamer waar ik de kalender met een beetje knip en plakwerk omzet in verjaardags en correspondentiekaarten. Jawel, ik schrijf bij gelegenheid nog met de hand in plaats van mijn toevlucht tot de mail te zoeken.
Als ik met de derde kaart bezig ben wordt de zoektocht op de bovenverdieping voortgezet. Ik hoor gemompel: ‘Kijk nou, hier liggen die krantenknipsels, ik had me er al bij neergelegd dat die naar de papiercontainer waren gebracht. Kan ik de documentatie over de kaasmarkt toch compleet maken.’ Ook dit laatje blijft openstaan. Het laatste kastje is aan de beurt en ja hoor daar ligt in, een plastic hoesje, het briefje met de belangrijke code.

Echtgenoot maakt in omgekeerde volgorde een tocht door het huis. 
Ik hoor laatjes dichtschuiven. Vervolgens kruipt hij, helemaal tevreden, met zijn hervonden krantenknipsels achter de computer. Het documentje waar de zoektocht om was begonnen zwerft ergens op zijn bureau.

Naar aanleiding van de schrijfcursus een oud verhaal bewerkt en naar is gebleken aanzienlijk verbeterd. Gaandeweg leer ik.

9 opmerkingen:

  1. Om meneer F een volgende zoektocht te besparen.. Want als dit een oud verhaal is, is dit al een tijdje geleden gebeurd en weet hij nu misschien weer niet waar Di code ligt. Kijk de volgende keer even in het account van het telefoonnummer. Daar is al die info gewoon te vinden 😂😂😂

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach ja die mannen hé ze zoeken wat af,soms totaal onnodig.Het bewijst eens te meer dat ze een kortstondiger geheugen hebben,soms wel handig maar vaker niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja een oud verhaal herschrijven maakt vaak dat het toch verbeterd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo herkenbaar. Negen van de tien keer kan ik helpen door het scenario terug te draaien. "Waar was je toen je je horloge af deed?" of "Wat is een logische plek?" Onder de P van puk, onder de T van telefoon. Ach, het houdt ons van de straat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, herkenbaar! Al heb ik sinds Marie Kondo zulk soort spulletjes wel beter op soort bij elkaar ondergebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ferrara,

    Dit komt mij wel bekend voor.
    Ik heb een kastje met 24 laatjes en dat is dus ook regelmatig zoeken.

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Dank voor jullie reacties. Vast ook allemaal een keukenla met de wereld aan klein grut en zegeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. grinnik.....ooit ervoeren wij iets soortgelijks, sindsdien zitten onze pukcodes standaard in onze portemonnee. Maar echt rampzalig is verlies niet want overal zijn van die winkeltjes waar men voor een paar euro je foon pukcode vrij maakt.

    Prachtig verhaal evengoed, ik zie al die laatjes al openstaan, sterker nog ik hoor het geschuif ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het maakt niet uit hoe groot een huis is, kwijtraken doe je toch. Prachtig beeldend geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen