donderdag 20 juli 2017

Gepimpel

‘Goedemorgen, ik ben Heinz uit München. Nadat het gerstenat tijdens het bierfeest rijkelijk had gevloeid ben ik in een reclametasje voor Bokbier naar Nederland vervoerd.
Ik ben een bierpul met deksel en van steen gemaakt, waarmee ik in deze kast enigszins uit de toon val. Zo te zien zijn jullie allemaal van glas, dat heeft meer uitstraling. Ik neem wel een onopvallend plaatsje achter in de kast.’

‘Ah, je komt uit Duitsland. Mijn naam is Heidi, ik deed in Oostenrijk dienst als schnappsglas en reisde mee naar Holland in een stinkende skischoen. 
Geen prettige reis na alle plezier die ik tijdens de après-ski heb gebracht. 
Fijn dat wij elkaar kunnen verstaan. Herzlich wilkommen.’

‘Bonjour, aangenaam. Madeleine is mijn naam, wijnglas uit de Sancerre. 
De Sauvignon blanc uit die streek is wereldberoemd.
Vanaf een zonovergoten terras ben ik, gewikkeld in een servet vuil en wel, meegesleurd in een ordinaire rugzak om in een verzameling te eindigen. 
Ik mis de Franse zon en sta hier, dof van het stof, bepaald niet voor mijn plezier. Hoe dan ook. Bienvenu.’

‘Oh Hello.  Rodney, in mijn vorig leven was ik pint glass in een Londense pub tot de verzamelaar mij als collector’s item in zijn rolkoffertje propte. De herrie van de wieltjes heeft lang nagegalmd in mijn wijde glaswerk. 
Blij je te zien, met jou erbij wordt het verblijf hier een stuk aangenamer.
Wij zijn van het eenvoudige soort en houden van hetzelfde drankje. Welcome.’

‘Ho even en ik dan? Ik mag dan als Vaasje niet zo omvangrijk zijn, maar ik kom wel uit het assortiment van de Olympische Spelen. Ik heb dienst gedaan in het Holland Heineken Huis, daar staan alleen glazen van eigen merk op de tap. Verhalen over die sportieve omgeving kan ik hier niet kwijt. Jaloezie is het glaswerk in deze kast niet vreemd.’

‘Oh dear, mister Freddy himself, altijd in voor een relletje. Doet alsof hij bevriend is met de Prins van Oranje.’

‘Prins? De Man is inmiddels Koning van ons land, mag ik daar als, eenvoudig gebleven, bierglas trots op zijn?’

‘Ach wat maakt het uit. Uiteindelijk zijn we allemaal gelijk en dienden hetzelfde doel. Pimpelen en gezelligheid bieden. Dat vreugdevolle bestaan is voorgoed voorbij. Wen er maar aan.
Jullie, als bierglazen, zullen het frisse spoelwater niet meer van je af laten glijden om schoon op de tapkast te worden bijgezet. 
Alle kans dat de frêle Madeleine maar wat graag wordt opgewreven door een zachte glazendoek, terwijl mollige Heidi naar een warm sopje verlangt.
Zelf zal ik nooit meer hoog op een dienblad staan met uitzicht op de inhoud van een dirndl en een hossende menigte in de biertent.
In plaats van, ons glazen te heffen, ondergaan we hetzelfde lot en zijn tot pronkstukken verheven.
De man die ons heeft achterover gedrukt zal ons vast bij gelegenheid tevoorschijn halen om spannende anekdotes te vertellen. Wij alleen kennen daar het waarheidsgehalte van.
Nou proost, laten we er het beste van maken en die verzamelaar zijn glorie gunnen.’

6 opmerkingen:

  1. Geweldige conversatie... :-)
    Staan die bij de fam F. in de kast?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaasjes wel, eerlijk aangeschaft.
      Meneer F. is bierliefhebber.
      Het schnappsglaasje spreekt de waarheid ... ik ging in mijn jonge jaren graag ter wintersport.

      Verwijderen
  2. Wat een heerlijk verhaal. Ik zie het helemaal gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ferrara,

    Een leuk en glashelder verhaal!

    --------------------------------------

    bier, wijn en ook schnaps

    menig glaasje vol getapt

    eentje slechts gegapt

    --------------------------------------

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldig originele invulling!

    BeantwoordenVerwijderen