donderdag 8 december 2011

Nummer 494 Bob Dylan

Times they are a-changin

Grote veranderingen op komst. In Slochteren, Delfzijl en Ten Boer is gas gevonden en niet zo’n klein beetje ook. De gasunie wordt opgericht en het einde van het kolentijdperk lijkt in zicht.
Alle kachels, gastoestellen, centrale verwarmingen enz. moeten omgebouwd en aangesloten op de aardgasleidingen die door het hele land worden aangelegd. Als dat geen vooruitgang betekent. Natuurlijk zijn de kolenboeren niet blij en houden ze in Limburg, waar in de mijnen de kost wordt verdiend, hun hart vast.
Maar voor mij en de rest van ons gezin betekent het het einde van kolen scheppen in de schuur, de kachel opporren met de pook en de as uitstrooien over het straatje wat glad is van het ijs.
Geen zorgen meer over voldoende gasflessen in huis voor het kooktoestel, nee straks komt het gas gewoon uit de muur.
Gouden tijden voor de verkopers van de nieuwe gaskachels. Qua kleur en omvang zijn er monsterachtige ontwerpen te koop. Eigenlijk zien de kolenkachels er gezelliger uit.
Bob Dylan zal vast iets anders bedoeld hebben met de verandering der tijden, maar voor mij is de komst van het aardgas een absolute mijlpaal.

10 opmerkingen:

  1. Wat grappig, zo'n tijdsbeeld. Ja, dat kolen scheppen na 't eten, dat was mijn taak. Ik vond 't wel iets magisch' hebben, die glinsterende steentjes. En de kolenkachel die ik toen nog op mijn slaapkamer had, jemigdepemig, kijkend naar die vuurgrotjes in slaap vallen. Inspirerend verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was dat niet die diepvrieswinter? Eindelijk waren we verlost van het kolen sjouwen. Zeven trappen af en op. Ik was toen een jaar of acht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi. De kolenkachel heb ik net niet meer meegemaakt, wel gewassen worden in een teil voor de gaskachel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit toch leuk.

    @Heldinne, die bij deze herinnering een woord van van Kooten en DeBie gebruikt. Die jongens kwamen vele jaren later.
    @Marja, in mijn herinnering van de kinder en jeugdjaren waren alle winters diepvries
    @Papagoose in de teil voor de gaskachel geeft vast hetzelfde gevoel als in de teil voor de kolenkachel.
    Op maar weer naar het volgende nummer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt hier natuurlijk ook de muziek bij plaatsen, Ferrara.
    Op YouTube kies je voor "insluiten" en die code plak je in html in je bericht. Het formaat kun je aanpassen naar bijvoorbeeld een klein balkje door de hoogte in die code-tekst te wijzigen naar 30.
    Zo hebben we er de volgende keer ook geluid bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij de 4 verhalen die ik tot nu toe heb geschreven bij nummers uit de top2000 heb ik bewust niet gekozen om er een youtube filmpje bij te plakken, maar een foto (van google) van het oude singeltje. Als je nieuwsgierig wordt naar het nummer, mag je zelf lekker zoeken op youtube ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk verhaal en dat bij Bob Dylan! Hoe krijg je het voor elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Marja, ik blijf liever bij de rustige/saaie uitstraling hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Ferrara, de kracht zit em altijd in de woorden.

    BeantwoordenVerwijderen